امام عشق(ع)

ماندن در صف اصحاب عاشورایی امام عشق(ع) جز با یقین مطلق ممکن نیست. شهید سید مرتضی آوینی

امام عشق(ع)

ماندن در صف اصحاب عاشورایی امام عشق(ع) جز با یقین مطلق ممکن نیست. شهید سید مرتضی آوینی

امام عشق(ع)

مرکز فرهنگی هنری امام عشق(ع)
شهرستان بندر گناوه

درآمدی به پرونده‌ی مصرف انرژی در ایران

شنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۵۷ ق.ظ

طرح مسئله‌ی انرژی


معمولاً در این ایام از سال که هوا بسیار سرد می‌شود و استفاده از وسایل گرمایشی افزایش می‌یابد، نگرانی‌های مربوط به مصرف انرژی و به‌خصوص گاز، شدت می‌گیرد. مسئولین مربوطه در صدا و سیما حاضر می‌شوند و از احتمال کم‌بود منابع گازی می‌گویند؛ حجم تبلیغات مصرفِ بهینه بیش‌تر می‌شود و مردم و مسئولین، برخی با نگرانی و برخی با بی‌خیالی امیدوارند که فصل سرد را با کم‌ترین مشکلات پشت سر بگذارند. زمستان که تمام می‌شود، هنوز بهار به پایان نرسیده، دوباره به‌دلیل افزایش مصرف آب و افزایش استفاده از وسایل سرمایشی نگرانی‌های مربوط به مصرف برق و آب شدت می‌گیرد تا فصل گرم تمام شود تا برسیم به فصل سرد و... .


هرچه می‌گذرد از یک‌سو منابع انرژی در حال مصرف شدن هستند و از سوی دیگر میزان مصرف انرژی در کشور رو به افزایش است. تأمین انرژی یکی از دغدغه‌های اساسی همه‌ی کشورها و از جمله کشور ماست. درباره‌ی این‌که در شرایط فعلی چه می‌توان کرد، سخن‌هایی گفته شده و می‌شود؛ بحث‌های مربوط به اقتصاد و مدیریت انرژی، استفاده از انرژی‌های طبیعی و جایگزین، فرهنگ‌سازی مصرف بهینه‌ی انرژی، استفاده از وسایل کم‌مصرف و... . از تجربیات و راه‌کارهای کشورهای دیگر نیز چه در گروه‌های تخصصی مربوط به انرژی و چه در فضای عمومی مثل تلویزیون حرف‌هایی زده می‌شود. مثلاً در مشکلات کم‌آبی تابستان امسال، گزارشی از کشور چین پخش شد که شبکه‌ی توزیع آب در آن‌جا، 5 نوع کاربرد آب را از هم مجزا می‌کرد و تقریباً هرکس که این گزارش را می‌دید بسیار متعجب می‌شد و با خود می‌گفت که چه خوب است که در ایران هم توزیع آب این‌گونه شود!

در میان تحلیل‌ها و راه‌کارهایی که ارائه می‌شود، پیش‌فرض مسلم این است که ایرانی‌ها در مصرف آب و انرژی زیاده‌روی می‌کنند و حالا برویم و ببینیم که کشورهای دیگر برای مدیریت انرژی چه می‌کنند و ما هم همان کار را بکنیم؛ اما کم‌تر پرسیده می‌شود که چرا وضع مصرف انرژی در کشور ما این‌گونه شد؟ با رجوع به تاریخ و دقت در روش‌های مختلفی که مردم در اقلیم‌ها و مناطق مختلف جغرافیایی برای سرمایش و گرمایش و تأمین آب خود داشته‌اند، درمی‌یابیم که ایرانی‌ها ذاتاً مُسرف و مصرفی نبوده‌اند. گویا تحولی جدی رخ داده که مردم خواسته یا ناخواسته، انرژی را این‌گونه مصرف می‌کنند. پس شاید در کنار مباحث رایج آماری مربوط به میزان مصرف انرژی و مباحث مربوط به بهینه‌سازی مصرف، بتوان از زاویه‌ای دیگر به این مقوله نگریست که چرا چنین شده است؟

 

منبع : سوره اندیشه


  • ساجد صادقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی