امام عشق(ع)

ماندن در صف اصحاب عاشورایی امام عشق(ع) جز با یقین مطلق ممکن نیست. شهید سید مرتضی آوینی

امام عشق(ع)

ماندن در صف اصحاب عاشورایی امام عشق(ع) جز با یقین مطلق ممکن نیست. شهید سید مرتضی آوینی

امام عشق(ع)

مرکز فرهنگی هنری امام عشق(ع)
شهرستان بندر گناوه

۱۵ مطلب در بهمن ۱۳۹۳ ثبت شده است

گریزان از شهر

چهارشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۲۳ ق.ظ

درباره‌ی ریشه‌های کلامی گروه‌های تکفیری


دکتر ابراهیم فیاض*

تکفیری‌گری را باید ذیل مسئله توحید و شرک دنبال کرد. بحث توحید و شرک به ماجرای حضرت ابراهیمعلیه‌السلام برمی‌گردد. حضرت ابراهیمعلیه‌السلام به‌عنوان بزرگ‌ترین بنیان‌گذار توحید از پرستش طبیعت به پرستش خدای مطلق آسمان‌ها و زمین می‌رسد. خداوند در قرآن کریم در رابطه با حضرت ابراهیمعلیه‌السلام می‌فرماید: «و کَذلِکَ نُرى إبْراهیمَ مَلَکُوتَ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ وَ لِیکُونَ مِنَ الْمُوقِنینَ»[i] خداوند متعال ملکوت آسمان و زمین را به حضرت ابراهیمعلیه‌السلام نشان می‌دهد و حضرت ابراهیمعلیه‌السلام آن را می‌بیند. قصه حضرت ابراهیمعلیه‌السلام به لحاظ جغرافیایی در خاورمیانه اتفاق می‌افتد. آن حضرتاهل بابل بوده‌اند و بابل نیز در آن زمان جزئی از ایران محسوب می‌شده است. آزر که نام پدر یا عموی حضرت ابراهیمعلیه‌السلام است، نیز نامی فارسی است. به‌طور کلی ایران یک کشور توحیدی بوده است که ریشه‌ی این توحیدگرایی را باید به زرتشت و قبل از آن مهرپرستی نسبت داد.

طرح مسئله تکفیری‌گری

چهارشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۱۹ ق.ظ

درآمدی به پرونده خشونت مدرن


رسول جوهری

«تا فشنگ و سوخت داریم، به مبارزه با داعش ادامه می‌دهیم.» این را ملک عبدالله دوم پادشاه اردن بعد از سوزاندن خلبان اردنی توسط داعش گفت؛ تا نشان دهد که او هم علی‌رغم این‌که از مواجهه با داعش پرهیز داشته است، بالاخره متقاعد شده که نمی‌تواند نسبت به داعش بی‌اعتنا باشد؛ چراکه احتمال آن می‌رود این عفریت عن‌قریب بلای جان مُلک و مملکت او نیز باشد.

زمانی غیر زمان‌ها

دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۰۸:۳۶ ق.ظ


درباره‌ی تفسیرهای عرفانی از انقلاب اسلامی ایران


علیرضا سمیعی*


زلیخا مرد از این غصه که یوسف گشته زندانی             چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

گویا قصه‌ی آدمی در «احسن‌القصص» از الف تا یا روایت شده و بعدها «سعدی» با شرح احوال «زلیخا»، روز و حال زمانه‌اش را باز می‌گوید. چگونه سعدی در آیه‌ها وضعیت انسان را به عینه می‌یابد و طوری به اشاره باز می‌گوید که تو گویی فرض گرفته مخاطبین می‌دانند چه را مراد کرده است. اصلا «تضمین» و اشاره به داستان و مثل در یک شعر، زمانی معنا دارد که قصه‌ای مشهور باشد و باطن آن بیش و کم بر مخاطبان آشکاره؛ و اگر نه که شاعر معما نمی‌بافد.

شونشینی

يكشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۱۷ ق.ظ

اختصاصی سایت امام عشق(ع)


گزارشی از عبدالله نظری


کلمه شونشینی را که می شنوید ناخودآگاه "حسن غلامی"،"شاهین بهرام نژاد" و ساعت 9 شب را بیاد می آورید که شبکه استانی بوشهر برنامه شونشینی را روی آنتن می برد.

مقایسه‌ی رابطه‌ی فلسفه و انقلاب

 

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام احمد رهدار

 

لطفا در ابتدا راجع به مفهوم انقلاب توضیح بفرمایید.

انقلاب در ادبیات موجود دارای چند ویژگی اساسی است؛ گسترده است، شامل همه‌ی ابعاد اجتماعی می‌شود و بر خلاف کودتا که دفعی است، انقلاب دفعی نیست و تدریجی رخ می‌دهد. البته تئوریسین‌های انقلاب قیود دیگری نیز اضافه کرده‌اند؛ مثلا برخی گفته‌اند که انقلاب‌ها می‌آیند نه این‌که ساخته بشوند و در مقابل عده‌ای معتقدند که انقلاب‌ها ساخته می‌شوند و پشتوانه‌اش هم یک رهبری و ایدئولوژی مشخصی وجود دارد تا پروژه‌ی انقلاب به ثمر بنشیند.

سانتریفیوژ، کانال سوئز و آرمان‌هایمان

سه شنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۰۳ ق.ظ

کمیل خجسته


سانتریفیوژ همان کانال سوئز است! سانتریفیوژ یک قطعه از یک محصول تکنولوژیکی است و کانال سوئز یک منطقه‌ی جغرافیایی. شاید این سؤال پیش بیاید که مگر شباهت این دو در چه چیزی است که اجازه‌ی این تشبیه را به خود می‌دهیم؟

نزاع گفتمان ها در پس ساختــــارها

دوشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۲۲ ق.ظ

مبانی نظری تشکیل و تداوم نظام اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران


دکتر ابراهیم فیاض


پرسش ما این است که مبانی تئوریک تشکیل و تداوم جمهوری اسلامی چیست؟ در مباحث مطرح درعلوم اجتماعی، بحثی داریم که ساختار، بدون چارچوب تئوریک وجود ندارد. شکل‌گیری ساختار، همیشه با یک چارچوب تئوریک همراه است. پس نکته‌ی بسیار مهم این است که وظیفه ما به‌عنوان دانشگاه، بازتولیدِ تئوریکِ ساختارهاست.

انقلاب اسلامی برون رفت از عالم غربی

يكشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۳، ۰۷:۴۸ ق.ظ

        اختصاصی سایت امام عشق (ع)

یادداشتی از کریم عباسیان

اصالت دادن به عالم ماده و انسان و قطع ارتباط بشر از آسمان معنویت،حرص و آز نامتناهی ، توسعه صنعتی ، تخریب طبیعت و .....

اینها خصوصیات فرهنگی است که بعنوان تمدن مدرنیته بعد از رنسانس در غالم غرب سر برآورد ودامنه خود را به  دیگر جوامع کشانید.

تحویل امر مقدس به سینما

شنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۴۰ ق.ظ

تأملی در معنای سینمای دینی


یوسفعلی میرشکاک


«فیلم» از حیث ظاهر، صورت تکامل‌یافته‌ی «عکس» است و دوربین فیلم‌برداری، وجه غیابی دوربین عکاسی. آیا باطناً چنین نیست و نمی‌توان فیلم را به «تصویر» تحویل کرد؟ تصویر چه در نقاشی و چه در عکاسی، در دسترس ماست و ما را برمی‌انگیزد تا به امری که در ماورای تصویر است بیندیشیم؛ اما در نفس و عقل ما تصرف نمی‌کند و اگر برانگیختگی را نیز نحوی تصرف به حساب بیاوریم، حدود آن را نفس و عقل ما معلوم می‌کند.

تفصیل یک اجمال

چهارشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۳، ۰۸:۵۲ ق.ظ

تحلیلی بر فرایند بسط و توسعه انقلاب اسلامی و نسبت آن با تمدن اسلامی


دکتر موسی نجفی


وقتی از یک انقلاب صحبت می‌کنیم باید سه مقطع را در نظر بگیریم. یعنی اگر بخواهیم یک تقسیم‌بندی درمورد مراحل تکامل انقلاب داشته باشیم، یک مرحله، جنبش و انقلاب است که هدفش سرنگونی نظام سیاسی است؛ یک مرحله، نظام سیاسی است و مرحله‌ی سوم، تمدن است. مثلا می‌توانیم بگوییم جنبش اسلامی یا انقلاب اسلامی، نظام اسلامی و تمدن اسلامی. ما ایرانی‌ها ظاهرا در زمان فعلی نزدیک‌ترین تفکر را به این مرحله‌ی آخر داریم. یعنی مثلا فلسطینی‌ها در مرحله‌ی جنبش ماندند و نتوانستند جلوتر بروند. اکثر کشورهای اسلامی نتوانستند به نظام سیاسی برسند و در همان مرحله انقلاب ماندند. حتی بعضی‌ها اصلا انقلاب را هم انجام ندادند.