امام عشق(ع)

ماندن در صف اصحاب عاشورایی امام عشق(ع) جز با یقین مطلق ممکن نیست. شهید سید مرتضی آوینی

امام عشق(ع)

ماندن در صف اصحاب عاشورایی امام عشق(ع) جز با یقین مطلق ممکن نیست. شهید سید مرتضی آوینی

امام عشق(ع)

مرکز فرهنگی هنری امام عشق(ع)
شهرستان بندر گناوه

۱۳ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

خاطرات یک شبه انقلابی

سه شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۰۵ ب.ظ


 

مروری کوتاه برگونه‌های سبک زندگی در دوران جنگ نرم

 

موسی موسوی

 

بیشاز هشت سال در مخفیترین عرصههای دفاع با رزمندگانی زیستهام که هیچکس تاکنون از آنان خاطرهای نگفته است. آنان کسانی هستند که هنوز مشغولند، هنوز درگیر مبارزهاند، هنوز نتیجهی کارشان به شکست شاه و پیروزی انقلاب اسلامی یا به شکست عراق نینجامیده است

؛ هنوز شهید نشدهاند یا از میدان بیرون نرفتهاند که سخن سرودن دربارهی آنها راحت باشد. شاید همین فردا یکی از آنان از راهش برگردد. چه میتوان گفت؟ باید بر قابل تقدیر بودن کسی یا چیزی اتفاق کامل حاصل شود، تا بلکه ما به خود جرات دهیم و از آن تقدیر کنیم؛ یعنی دقیقا وقتی که تقدیر بیخاصیت شده باشد.

دوئل

يكشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۵۰ ب.ظ

عبدالله نظری


سالهاست که اکثر بحث های بین مردم و نخبگان بحث تقابل ایران و آمریکا یا همان تقابل اسلام با غرب است. براستی چه رازی پشت این قضیه است که همه ی ذهن ها را به خود مشغول کرده است؟ شاید ریشه ی آن را بتوان در تضاد بین اصول و مبانی تفکر اسلام ناب و تفکر مدرنیته یا همان تفکر غرب و شرق داشت.

همسایه اند ولی دور از هم!

شنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۵۶ ب.ظ



مسجد اصلی اهل سنت ترکمن شهر بجنورد کنار مسجد اصلی شیعیان بنام مسجد انقلاب است و روبروی حوزه علمیه امام خمینی که حوزه اصلی روحانیون شیعه این شهر است. جالب بود وقتی از رفقای طلبه ام پرسیدم که آیا تا به حال شده که بروید این روبرو و سری بزنید و رفیق بشوید و بنا به توصیه اهل بیت نمازی بخوانید

عزیزان بد حجاب لطفا قبول کنید

چهارشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۳، ۰۱:۱۴ ب.ظ


اشکان لیراوی


قبول کنید که توصیه به حجاب نص صریح قرآن است و دین حدود آن را معین کرده است و شما ادعای مسلمانی میکنید و فرمان خدا را زمین میگذارید.

قبول کنید که با ظاهر نسبتا عریان خود بسیاری از جوانان را به دام گناه میکشانید و خودتان هم در این گناه شریک هستید.

ملت درس کربلا را یاد داد

دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۳۷ ب.ظ

حسین قدیانی


صدای حسین(ع) دیری است به گوش ما رسیده. ما آنقدر از عاشورای ۶۱ هجری قمری دور نشده‌ایم که «هل من معین» شه دین را نشنیده باشیم. محرم خواه همجوار آفتاب تابان باشد، خواه همسایه برف و باران؛ ملت ما تماشاچی کربلا نبوده، بلکه رسما آمده به جنگ یزید.

هیأت کهف حصین ماست

يكشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۲۵ ق.ظ

بحثی در باب شأن و جایگاه هیأت در جنگ فرهنگی

 

سید محمد مهدی میرباقری

 

اگر گفته می‏شود که شمر کربلا مُرده و شمر امروز فلان کس است، این سخن کاملی نیست! شمر از وُلات تاریخی کفر و استکبار است و تبری از او باید در همه‌ی تاریخ جاری باشد، ولی این تبری باید به فضای اجتماعی روز هم تنزل پیدا کند. آن بصیرت باید در فضای اجتماعی امروز هم محقق شود.

موسیقیای عزاداری، از دیروز تا امروز

شنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۲۷ ق.ظ

نگاهی موجز، گذرا و نقادانه به مرثیه‌خوانی‌ها و نوحه‌های حسینی



مقداد شاه‌حسینی



با وقوع واقعه‌ی عاشورا و شهادت امام حسین(علیه‌السلام)سنتی در فرهنگ اسلامی و به‌خصوص شیعی به وجود آمد و طی سالیان دراز با شور و حرارت وصف‌ناپذیری دنبال شد. این سنت دیرین را امروزه عزاداری بر سیدالشهداء می‌خوانند و در فرم‌ها و قالب‌های متنوعی مانند مرثیه، نوحه، روضه، شبیه‌‌خوانی، تعزیه و... بسط و گسترش یافته است و در تمامی فرم‌های مذکور خیل عزاداران حسینی حضوری فعال و مداوم دارند.

نمایشی شدن عزاداری

پنجشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۱۶ ق.ظ

مروری بر تاریخ و تطورات تعزیه و شبیه‌خوانی


دکتر رضا رمضان‌نرگسی


در دوره‌ی قاجاریان از بعضی داستان‌ها و وقایع تاریخی و مذهبی، از واقعه کربلا، نمایشی ساخته و در مراکزی به نام تکایا یا در گذر و میادین در معرض دید عموم گذاشته می‌شد. به عبارت دیگر از دوره‌ی قاجاریه نمایش به عنوان یکی از اقسام عزاداری‌ها بر سایر عزاداری‌ها افزوده شد. در خصوص نام‌گذاری این نمایش‌ها برخی از نویسندگان و ادیبان ما واژه‌های «شبیه» و «تشبیه» و مانند آن‌ها را که از دیرباز در نوشته‌ها و منابع کلامی و اسلامی وجود داشت، به کار برده‌اند و برخی دیگر مفهوم تعزیه را به کار می‌بردند. البته وجه برتری مفهوم شبیه و تشبیه آن است که با مفهوم عام تعزیه که به معنای عزاداری است، اشتباه نمی‌شود.

اظهار ظاهر

شنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۳، ۰۸:۰۵ ق.ظ


عزاداری در سایه‌ی ابرهیئت‌ها و سوپراستارهای مداحی

 

سید مهدی ناظمی قره‌باغ

 

افلاطون در ابتدای رساله‌ی جمهوری ـ رساله‌ای که قصد دارد در آن وضع دیانت و مدعیان آن و مراسم دینیِ رو به تکثر را به نقد بکشد ـ اشاره‌ای به حضور در یک جشن دینی می‌کند که «برای اولین بار برگزار می‌شود» تا تلویحاً به وضع ظاهراً پر قدرت دین در دنیایی که حقیقتاً از تدین تهی شده است، اشاره‌ای شاید از نوع «براعت استهلال» داشته باشد.

هرچند نگارنده چندان با راهی که افلاطون برای گذار از دین تهی از معنا به دین حقیقی می‌گشاید، همراه نیست، اما این درد مشترک متفکران تاریخ را مهم می‌انگارد که دین در اعصار متعددی تجربه‌گر تباهی و بیان‌گر معانی تهی بوده است و این نه نقص دین است و نه ذاتی آن؛ بلکه این سرنوشت هر آن تاریخی است که دچار اعراض از فکر دینی شده است اما نمی‌تواند از ظواهر آن دل بکَند.

آئین سوک

چهارشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۳، ۰۷:۳۵ ق.ظ

تأملی در سوگ و انتظار آماده‌گر

                                                                                     

                                                                                                     یوسفعلی میرشکاک  


     

                   


برپاداشتن سوک در میان تمام تمدن‌های کهن، یکی از بنیادی‌ترین آئین‌های دینی ـ اجتماعی بوده و ریشه در اعماق عصر اساطیر دارد. بن‌مایه‌ی اغلب آئین‌های سوک (عَزا، تعزیه) به «تموز» در بابل باستان برمی‌گردد و به «افسون آب» و «طلب باران» مربوط است. «تموز» به «ادونیس» جای سپرد که هر سال کشته می‌شد و طبیعت را از خون مقدس خود رنگین می‌کرد و جوانان سوری را هر سال برمی‌انگیخت تا بر سرنوشت وی بگریند و نوحه سر دهند.