امام عشق(ع)

ماندن در صف اصحاب عاشورایی امام عشق(ع) جز با یقین مطلق ممکن نیست. شهید سید مرتضی آوینی

امام عشق(ع)

ماندن در صف اصحاب عاشورایی امام عشق(ع) جز با یقین مطلق ممکن نیست. شهید سید مرتضی آوینی

امام عشق(ع)

مرکز فرهنگی هنری امام عشق(ع)
شهرستان بندر گناوه

۱۹ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

یادداشتی از کریم عباسیان

يكشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۲۰ ب.ظ

 

انقلاب اسلامی بستر عبور از غرب یا بسط مدرنیته؟

 

 

  خطری که همیشه انقلابهای رخ داده در تاریخ بشر را تهدید میکرده،خطر غفلت از اهداف آنها بوده است انقلاب اسلامی روی داده در ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده و دائما در معرض این تهدید قرار دارد که حجابهایی بر اهداف و آرمانهای آن تحمیل شود. آرمانی که بنیانگذار انقلاب با توجه به شیعی بودن انقلاب ،آنرا حاکمیت حکم خدا در تمامی امور جامعه بیان کرده تا زمینه ساز تشکیل تمدن اسلامی گردد.

 

یادداشتی از دکتر سعدالله زارعی

شنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۹ ق.ظ


درس‌ها و اندرزهای تحولات مصر

در هفته‌های گذشته دادگاه مصر حسنی مبارک را از اتهامات وارده تبرئه کرد. اقدامی که واکنش مردم مصر و سایر ناظران بیرونی را در پی داشت. ماجرای مصر ماجرای غم‌اگیز کشوری است که به دلیل عدم توجه و تحلیل درست سیاسیون و انقلابیون از اتفاقات داخلی و منطقه‌ای، روند انقلاب و بیداری اسلامی در آن منحرف و تبدیل به نزاع داخلی شد. بی‌تردید یکی از عوامل موجود در انحراف مسیر درست بیداری اسلامی، ظهور و بروز جریان‌های افراطی و تکفیری در مصر بود. رهبر انقلاب نیز در دیدار با شرکت‌کنندگان در «کنگره‌ى جهانى‌ جریان‌هاى افراطى و تکفیرى از دیدگاه علماى اسلام» با اشاره به این موضوع فرمودند: «جریان تکفیر توانست حرکت بیدارى اسلامى را منحرف کند... جریان تکفیر، این حرکت عظیم ضداستکبارى و ضدآمریکایى و ضداستبدادى را تغییر جهت داد به جنگ بین مسلمانان و به برادرکشى.» دکتر سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین‌المللی، در یادداشت زیر به تحلیل دلایل و عوامل انحراف بیداری اسلامی در مصر پرداخته است:

پژوهش تراز انقلاب

چهارشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۲۶ ق.ظ

بایسته‌های استقرار «نظام پژوهشی» انقلاب اسلامی


حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری


مقدمه: ضرورت استقرار پژوهش متناسب با انقلاب

هدف اصلی از ارائه‌ی بحث مختصری که تقدیم خواهد شد، تبیین ضرورت پی‌ریزی نظام تحقیقاتی متناسب با اهداف جامعه‌ی اسلامی به منظور حلّ معضلات خاصّ چنین جامعه‌ای است. از این رو آن‌چه به‌طور اجمالی می‌توان در ابتدای بحث اشاره کرد، ضرورت وجود یک نظام تحقیقاتی است که در «مبانی، روش‌ها و ساماندهی تحقیقات» بتواند به‌صورت خودکفا و مستقل از نظام‌های موجود تحقیقاتی در دنیا عمل کند؛

محمد بلوریان

دوشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۴ ق.ظ

طرح مسئله ی پژوهش




اشــــاره

با ورود علم جدید به ایران ما بیش‌تر به آموزش و فراگیری آن توجه کرده‌ایم؛ هرچند که در آموزش علوم جدید هم مشکلات و کاستی‌های فراوانی وجود دارد، اما با کمی تساهل شاید بتوان تاریخ و تحولاتی را برای پیشرفت‌های سیر تکوین آموزش علوم جدید در ایران ریشه‌یابی کرد. در این میان چیزی که همواره مغفول مانده است و نمی‌توان جایگاه، موقعیت و مقام آن را برای شرایط کنونی علم در ایران شناخت، مسئله‌ی پژوهش است. پژوهش علم جدید در ایران تاریخ ندارد؛ یعنی نه می‌داند از گذشته‌ی کدام پژوهش‌ها، به مسائل و شکل کنونی خود رسیده است و نه می‌داند در کدام آینده، پژوهش‌های بعدی خود را می‌سازد. پژوهش ما گم است و باید وضعیت آن را بررسی کرد. این‌که این بررسی چگونه باید دنبال گردد، موضوعی قابل تأمل است که در شکل بالا سعی شده است طرح کلی این بررسی نمایش داده شود .


منبع : سوره اندیشه 



یادداشت

يكشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۱۸ ق.ظ


 

توضیح جهان با خود آن ، سرآغاز انکار خدا است!


شهریار زرشناس


نشست علمی “عناصر هویت غربی” بعدازظهر روز دوشنبه ۱۹ آبان ماه با حضور شهریار زرشناس منتقد روشنفکری، اباصالح تقی زاده کارشناس اندیشه اسلامی و مدرس دانشگاه، حمید رعیات جهرمی دبیر علمی این نشست و جمعی از اندیشمندان و ناقدان در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد .

بر پایه این گزارش، در این نشست زرشناس، عضو هیات علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه باید بر ماهیت غرب از منظر حکمت معنوی تاریخی تامل داشته باشیم، گفت: این ماهیت یک ظهور دارد که به صورت بوجود غرب بروز پیدا کرده؛ باید دید آنچه ما تاریخ غرب می نامیم با چه چیزی مشخص شده و مرز آن با تاریخ شرق چگونه متمایز می شود و در وجود و تحقق چه سیر و تطوری داشته است .

یادداشت

جمعه, ۲۱ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۵۸ ق.ظ

خدایی برای چپاول...

اشکان لیراوی

خواستند استعمار و استثمار کنند،غارت کنند و سرمایه مردم را از دستشان خارج کنند بدون آنکه کسی بفهمد یا نفسش درآید یا حداقل اگر هم فهمید حال و حوصله اعتراض نداشته باشد...

راهش این بود که مردم را سرگرم کنند،در واقع غرق در شهوت و هوسرانی کنند...راهش چه بود...؟راهش را خوب میدانستند...دست به اختراع زدند...اختراعی که شاید در طول تاریخ غرب بتوان از هوشیارانه ترین و در عین حال کثیف ترین اختراعات از آن یاد کرد...اختراع آنان این بود:(خدای جدید ساختند!!)

یادداشت

پنجشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۴۳ ق.ظ

من تاریخدان نیستم،من حقوقدانم

 

عبدالله نظری

 

زیاد نمی خواهم حاشیه پردازی کنم و مستقیم سر اصل مطلب می روم.چندی پیش بود که در مجله آسمان محمد قوچانی در مقاله ای تحت عنوان "از صلح حدیبیه تا صلح هسته ای" آورده بود که((حکومت اسلامی در تاریخ خود تجربه های گران سنگی پیش رو دارد. صلح امام حسن تنها نرمش قهرمانانه تاریخ اسلام نبود. قبل از آن پیامبر گرامی اسلام با صلح حدیبیه بدون آنکه ذره ای از اصل اسلام کوتاه بیاید ، به صلحی تاریخی دست زد تا در پناه آن مدینه النبی و جامعه اسلامی را تقویت کند.فتح مکه بدون شک محصول صلح حدیبیه بود که در آغاز به چشم افراطی ها و مخالفین اسلام عقب نشینی بود، اما آن صلح از پیروزی در صد جنگ برتر بود. صلح هسته ای ادامه همان تجربه است.)) و در ادامه آن رییس جمهور ، چندی پیش با تاکید بر اینکه در جنگ بدر و احد حضور شجاعانه در برابر کفار، پیروزی حق بود گفت :((در صلح حدیبیه {هم} حق پیروز شد اما عده ای کوته نظر در برابر شخص پیامبر زبان به اعتراض گشودند که چرا این ماده چنین وچنان شد وچرا آن شرط گذاشته و عقب نشینی صورت گرفت.))

حال سوال این است که آیا ما در شرایط بدر و خیبریم یا در شرایط صلح حدیبیه؟

اقتصاد مقاومتی

چهارشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۵۶ ق.ظ

اقتصاد مقاومتی؛ اقتصاد دفاعی یا ترمیمی؟

دکتر عادل پیغامی، استاد اقتصاد و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام دیدگاه‌های مختلف نسبت به «اقتصاد مقاومتی» و نیز الزامات تحقق آن را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. بخش نخست این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

امروزه جمهوری اسلامی در حوزه‌های اقتصادی خود با مسائل یا مفاهیمی مواجه است که به هیچ عنوان تاکنون چه در عرصه‌ی نظر و در کتاب‌های درسی و چه در عرصه‌ی عمل و تجارب بشری مشابه و مابه‌ازای واقعی نداشته است. بنابراین خود انقلاب اسلامی مکلّف به نوآوری و ابتکار و نظریه‌پردازی و الگوسازی در این عرصه‌های جدید اقتصادی است. هر کشوری که عَلم استکبارستیزی را برپا کند نیازمند چنین الگوهایی است. یکی از این مفاهیم، «اقتصاد مقاومتی» است.

درباره‌ی ناکارآمدی شورای انقلاب فرهنگی

سه شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۳۶ ب.ظ

اعضایی که شورا را نمی‌شناسند

گفت‌وگو با دکتر محمد صادق کوشکی

به نظر شما جایگاه قانونی شورای انقلاب فرهنگی در انقلاب و نهادهای آن چیست؟

شورا به لحاظ قانونی جایگاهی است که می‌تواند فرماندهی، مدیریت و هماهنگی همه‌ی فعالیت‌های فرهنگی را در کشور به عهده بگیرد؛ سیاست‌های کلان فرهنگی نظام را تعیین، اجرا، نظارت و پی‌گیری کند و ببیند آیا این سیاست‌ها اجرا شده یا نه! سپس منطبق با نیازهای جامعه و عمل‌کرد فرهنگی دشمنان، دفاع کرده و پدافند فرهنگی کشور را ساماندهی کند. این جایگاهی است که شورا می‌تواند از لحاظ قانونی داشته باشد.

مصوباتی که ضمانت اجرا ندارد

دوشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۲ ق.ظ

مسائلی چند از شورای انقلاب فرهنگی


گفتاری از مهندس عباس معلمی


از مسائل شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که مصوباتش ضمانت اجرا ندارد؛ البته نه به این معنی که مصوباتش حکم قانون را ندارد. سؤال این‌جاست که چرا با این‌که حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری فرموده‌اند که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم مصوبات مجلس را دارد، باز هم ضمانت اجرا ندارد؟ به نظر بنده این امر چند دلیل دارد: