امام عشق(ع)

ماندن در صف اصحاب عاشورایی امام عشق(ع) جز با یقین مطلق ممکن نیست. شهید سید مرتضی آوینی

امام عشق(ع)

ماندن در صف اصحاب عاشورایی امام عشق(ع) جز با یقین مطلق ممکن نیست. شهید سید مرتضی آوینی

امام عشق(ع)

مرکز فرهنگی هنری امام عشق(ع)
شهرستان بندر گناوه

۱۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

نقبی به ادبیات مدرن

شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۳۶ ب.ظ

اختصاصی سایت امام عشق(ع)

 

آیت نوایی

مقدمه:

در نوشتار حاضر سعی برآن بوده تا با تشریح نسبت میان مدرنتیه و ادبیات به بررسی کوتاه و اجمالی این موضوع بپردازیم. از آنجایی که ما در زمانه ای  بسر می بریم که به فرا مدرن موسوم گشته شاید چندان بی وجه نباشد که به جایگاه ادبیات در تکوین عصر مدرن پرداخته شود.

آب خوردن مردم به «سلام بر حسین» بستگی دارد نه تحریم

چهارشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۰۸ ق.ظ

حسین قدیانی در یادداشتی برای  روزنامه وطن امروز نوشت: آهای قاسم سلیمانی! می‌بخشید که دارم با این لحن، شما را خطاب می‌کنم. سخنی دارم با شما. صریح و رک! 8 سال جنگ تحمیلی، جان شیرین خود را به بازی گرفتید بس نبود که باز هم مشغول جنگ هستید؟! آن هم با لعین داعشی که در قساوت، الگو از شمر و حرمله برده‌اند؟! آن هم کیلومترها جلوتر از شلمچه و طلائیه و مجنون؟!

 

بازی با "دو اکبر" و "دو حسن" خارج از مدار اصلاح‌طلبی



محمد اسماعیلی

دو اکبر‌ «‌ و «‌دو حسن‌» سوژه جدید روزنامه‌های زنجیره‌ای طیف تجدیدنظرطلب برای ایجاد همگرایی و هماهنگ ساختن رهبران جریان متبوع خود در 9 ماه مانده به انتخابات مجلس دهم است؛ انتخاباتی که برای آنها بسیار حیاتی است و میزان موفقیت آنها در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری را نشان می‌دهد.

«‌سرنوشت دو اکبر‌» عنوان مطلب روز گذشته روزنامه شرق است که در کنار عکس مصافحه علی اکبر ناطق نوری و اکبر هاشمی رفسنجانی برجسته شده بود و در آن تلاش شده تا تفکرات، آینده و سرنوشت سیاسی این دو به هم گره خورده عنوان شود.

«دو حسن» محور مطلب دیگری است که محمد قوچانی سردبیر هفته‌نامه صدا در شماره اخیر از ضرورت نزدیکی بیشتر حسن روحانی و حسن خمینی سخن به میان آورده و تأکید می‌کند که این دو در کنار علی اکبر هاشمی رفسنجانی می‌توانند موفقیت جناح «تجدیدنظرطلب» را تضمین کنند

معرفی و نقدی کوتاه،اثری از سامرست موام

سه شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۵۳ ق.ظ

نام کتاب: لبه تیغ

نویسنده: سامرست موام، مترجم: مهرداد نبیلی

ناشر: نشر امیرکبیر، چاپ ششم، سال 1391

 

بخوانید، ولی انگاره‌های فلسفی‌اش را کان لم یکن تلقی کنید!!!

 

در روزهای پر از تکرار خدمت سربازی خواندن این کتاب واقعا مغتنم بود. داستان در بعضی از صفحات کتاب چنان جاندار و خواندنی می شد که بسیار حیفم می آمد که داستان تمام خواهد شد و لاری و دیگر دوستان این کتاب، جمع تنهایی من را ترک خواهند کرد. داستان درباره لاری است که بعد از خدمت سربازی مانند باقی افراد وارد محیط کار و اجتماع نمی شود. از کجا آمده ام و باقی قضایا را جدی می گیرد و به اطراف و اکناف عالم سفر می کند و در گوشه ای با برقی از غیب مراد می گیرد. در این میان ایزابل نامزد لاری، گری، الیوت و خود نویسنده هم هر کدام شخصیت های محکمی هستند و این کتاب داستان آن ها نیز هست.

محور اصلی بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم ارتحال امام خمینی رحمه‌الله درباره‌ی خطر «تحریف» شخصیت امام راحل و لزوم بازخوانی مبانی و «اصول» ایشان بوده است. در جدول زیر، هفت اصل از اصول امام خمینی، که رهبر انقلاب در این سخنرانی بر آنها تأکید کردند، مرور شده است.


منبع : Khamenei.ir


عالم محضر کدخدا نیست!

يكشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۲۰ ق.ظ

حسین قدیانی

یکم: اگر حضرت ختمی مرتبت به‌واسطه اسلام شریف اجازه ندادند با وجود بت‌هایی چون لات و عزی، خدای احد و واحد تحریف شود، شاید کار امیرالمومنین مشکل‌تر هم بود، چرا که اسدالله غالب، علاوه بر ادامه کار پیامبر یعنی تعریف خدا، کارویژه مهم دیگری هم داشتند؛ عدم اجازه تحریف شخص پیامبر گرامی.

از همین زاویه است که می‌بینیم هیچ امامی اندازه امام علی بن ابی‌طالب، به تبیین اصول و مبانی زندگانی سرشار از مبارزه حضرت رسول نپرداختند. بخش مهمی از نهج‌البلاغه، حاوی سعی و کوشش فراوان حضرت ابوتراب است مبنی بر تعریف صحیح و صریح از آخرین فرستاده خدا و جلوگیری از تحریف ایشان؛ که پیامبر، این بود و آن نبود. با اینها بود و با آنها نبود. فلان جا آن را گفت بدان سبب. بهمان جا این را گفت بدان دلیل. آنجا چنین کرد بدان علت. اینجا چنان کرد بدان مبنی.

اختصاصی سایت امام عشقعلیه‌السلام

 

کیارستمی

 لیسانس مدیریت بازرگانی

سخن از هشت سال جنگ سخت که می آید همه می بالیم. همه ذوق می کنیم که حتی ذره ای از خاک کشورمان، ناموسمان، ارزش هایمان را در طی هشت سال جنگ سخت به دست بیگانگان نسپردیم.

سخن از غیرت که می شود بی اختیار یادمان می افتد به شهیدان، به آنانی که هشت سال جنگیدند ، دفاع کردند و زیر بار ذلت دشمن نرفتند. همانگونه که حضرت امام رحمه الله علیه فرمودند دفاع مقدس؛ چون در این جنگ نابرابر هیچ چیز از دست ندادیم جز جوانان غیرتمندی که جان شان را کف دست گرفتند و در راه دفاع از اسلام و وطن شان شهید شدند تا به جهان ثابت کنند که ملت ایران برای پابرجایی کشورشان از اصابت گلوله های سربی و سرد به سینه هاشان نترسیدند و نگذاشتند حتی غباری از خاک وطنشان به دست دشمنان بیفتد.

در جنگی نابرابر ما با تمام کشورهای سلطه گر دنیا جنگیدیم و نه باعراق بلکه با تمام مستکبران دنیا!

یار چمران

سه شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۲۲ ق.ظ


اختصاصی سایت امام عشقعلیه‌السلام  

 

احمد احمدی



دیدار با خانواده شهدا به قول سخنران مراسم امشب، برای من یک احیا قلب و یا به تعبیر دیگری یک تذکر است؛ تذکری که آدمی مدام و همیشه به آن نیاز دارد؛ برای عبور از این راه پر از سختی و خطر و مشقت. به لطف خداوند و همت بچه های «هیأت امام عشق» شهر گناوه، توفیق این دیدارها به صورت ماهانه برای من بوجود آمده است.

قاری با آیه من المؤمنین الرجال صدقوا..... شروع کرد. اشک انسان جاری می شود، از حسرت، از حسرت و غبطه به حال کسانی که خداوند از ایشان با صفت وفای به عهد یاد می کند؛ و مثل منی باید به «یتوب علیهم» و «ان الله کان غفورا رحیما» آیه بعد امیدوار باشد.

گذار از توسعه به پیشرفت

شنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۴۲ ب.ظ

تأملاتی درباره‌ی پیشرفت و توسعه

 

دکتر ابراهیم فیاض

 


اشــــاره:

ابراهیم فیاض از چهره‌هایی است که سعی بسیاری در بازتعریف و بازتولید مفاهیم بر اساس سنت فکری-فلسفی ایرانی اسلامی دارد. فیاض هم با حوزه و فقاهت و فلسفه‌ی اسلامی و حکمت آشناست، و هم سعی مجدانه‌ای در شناخت عمیق و صحیح سنت فکری-فلسفی غرب دارد. فیاض که انتقادات بسیاری به فهم و شناخت بسیاری از اندیشمندان داخلی نسبت به غرب دارد، غالبا دانشجویانش را به رجوع به متون اصلی و کلاسیک غربی، و آن هم به نسخه‌های زبان اصلی، توصیه می‌کند و البته خود وی اهتمام جدی نسبت به این امر دارد. او حتی پا را از این فراتر می‌گذارد و ما را از مطالعه‌ی ترجمه‌های انگلیسی زبان هم بر حذر می‌دارد، چرا که به اعتقاد وی حاکمیت سنت تحلیلی در دنیای انگلیسی زبان، موجب کندذهنی و ناتوانی در فهم بسیاری از مفاهیم و ظرائف فکری می‌شود. این ویژگی‌های فیاض سبب شده که بتواند نظرات ایجابی جالبی در مسائل مختلف کشور ابراز کند. مسئله پیشرفت و توسعه، یکی از مسائلی بوده که عده‌ای کلیت توسعه را نفی و عده‌ای اصرار بر طی همین راه کنونی توسعه دارند. اماجریان سومی هم ، که فیاض هم یکی از آن‌هاست، بر پیشرفت تاکید می‌کنند، توسعه را نقد می‌کند، ولی راهی برای طی کردن برای ما ترسیم می‌کند. مختلفی متن زیر که برگرفته از سلسله جلساتی تحت عنوان اسلام و توسعه است، حاوی چارچوب‌هایی از بحث توسعه غربی و پیشرفت اسلامی است که در آن تلاش شده است که فضای این بحث کمی روشن‌تر شود و راهی را در این مسیر بگشاید

درباره الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت

دوشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۴۹ ق.ظ

دکتر رضا داوری اردکانی

 

این یادداشت خلاصه یک سخنرانی است که در مراسم افتتاح «کنفرانس الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» در حضور جمعی از استادان و دانشمندان کشور ایراد شده است.

پیشرفت لفظ آشنایی است و ظاهراً در معنی‌اش هم ابهامی وجود ندارد، مع هذا اگر از ما بپرسند که پیشرفت را در چه می‌دانیم و از راه آن به کجا می‌خواهیم برسیم، شاید پاسخ روشن و دقیقی نداشته باشیم و ندانیم که برای پیشرفت چه مقدماتی فراهم باید کرد و راه آن را چگونه هموار باید ساخت و پیمود، ولی در هر صورت این را می‌فهمیم که پیشرفت امری نیکو و خواستنی است و با آن لااقل بعضی نیازهای ما تأمین می‌شود. پس طبیعی است که همه مردم جهان طالب آن باشند. این طلب اگرچه در آغاز تاریخ تجدد از پشتوانه تفکر فلسفی و اراده به ساختن و پرداختن جهان زندگی بهره‌مند بوده است، اکنون تقریباً در همه جا و به خصوص در جهان مایل به توسعه، بیش‌تر ناظر به احساس برتری جهان توسعه‌یافته و تابع میل به بهره‌مندی از اشیاء مصرفی تکنیک و تکنولوژی‌های رفاه است.